تبلیغات

ایران اسکین

[cb:post_title] رنگین هنر - پاستل روغنی
پاستل های (Oil pastels) از اختلاط رنگیزه، موم های هیدروکربنی و چربی حیوانی به دست می آیند. در واقع، این نوع پاستل با مداد شمعی شباهت بیشتری دارد تا پاستل گچی، انواع مرغوب به سبب دارا بودن رنگیزه کافی، نرم تر و انعطاف پذیر تر از مداد شمعی اند. قابلیت انعطاف پاستل روغنی بر اثر حرارت- حتی دمای دست افزایش می یابد و در نتیجه، رنگ بیشتری بر روی بستر به جای می گذارد ( از این رو، تسلط بر وسیله کار دشوار می شود).

پاستل روغنی- بر خلاف رنگماده روغنی- در طی مراحل خشک شدن بدون تغییر باقی می ماند. تربانتین آن را به خوبی حل می کند.

  1 

 تفاوت جلوه های بافتی مداد شمعی و پاستل روغنی را در تصاویر بالا 1و2 می توان تشخیص داد: خطوط نسبتا خشک و بارز مداد شمعی در تکچهره سمت چپ 1، و انعطاف پذیری و قدرت پوشانندگی پاستل روغنی در تکچهره سمت راست 2. این ویژگی های پاستل روغنی است که آن را با رنگماده روغنی همانند می کند.


کاربرد پاستل های روغنی

پاستل روغنی را با روش های مختلف می توان به کار برد: بر هم نهادن رنگ ها (آمیزش دیدمانی)، خراشیدن یا مالش دادن سطح رنگ، حل کردن با تربانتین، و تلفیق با آبرنگ یا رنگ آکریلیک.

 

آمیزش دیدمانی رنگ

چنانچه به روش سایه زنی، رنگی بر روی رنگ دیگر گذاشته شود، عملا دو رنگ با هم مخلوط نمی شوند بلکه آمیزش دیدمانی روی می دهد (گویی چشم نگرنده رنگ ها را به هم می آمیزد).

حال اگر با ناخن روی رنگ ها مالش داده شود، پر مایه تر به نظر می آیند.

 

پاستل روغنی و تربانتین

پاستل روغنی ماهیتا غلیظ و چسبناک است ولی در تربانتین (و یا بنزین سفید) حل می شود.

این بدان معناست که لایه رنگ پاستل روغنی را می توان رقیق کرد و مانند رنگاب بر سطح کاغذ کشید.

 

اسلوب خراشِ رنگ

با رنگ زدن روی کاغذ صاف و سپس خراشیدن سطحِ رنگ می توان نقوش دلخواه پدید آورد.

اسلوب خراش و برداشت لایه رنگ را می توان با طراحی خطی ادغام کرد. بدین ترتیب که سطح یک طرح خطی سیاه با دو لایه پاستل پوشانده می شود (لایه اول، رنگ روشن و لایه دوم، سیاه است). سپس، سراسر سطحِ کار با تیغ تراشیده می شود. حال، طرح خطی از زمینه بافتدار رنگی بیرون می آید.

می توان طرح خطی را با چند لایه رنگ مختلف پوشاند و فقط برخی جاها را خراش داد و نتایج جالب دیگری به دست آورد.


در اینجا، نمونه های دیگری از اسلوب خراشکاری پاستل روغنی را ملاحظه می کنید:

در این منظره غروب (تصویر بالا)، پیش از به کار بردن پاستل سیاه، چند لایه رنگ مختلف در محل های معین روی زمینه گذاشته شده است.

این (تصویر پایین) به باسمه چوبی (woodcut) شباهت دارد. زمین و درختان بر زمینه روشن آسمان بارز شده اند و خطوط خراشیده در آسمان به چشم می خورند.



 

روش های استفاده از بنزین سفید:

·        کاغذ را نخست در بنزین سفید خیس کرده، سپس روی آن با پاستل روغنی طراحی کنید.

·        طراحی را روی کاغذ خشک انجام دهید و برای رقیق کردن پاستل از پارچه آغشته به بنزین سفید استفاده کنید.

·        مقداری پنبه سر یک چوب کبریت ببندید، آن را به بنزین سفید آغشته کرده بر سطح پاستل بکشید.

 

کار روی کاغذ زبر

هر لایه پاستل روغنی بر روی کاغذ بافتدار، ضمن آنکه رنگ زیرین را می پوشاند فقط به نقاط برجسته سطح کاغذ می چسبد. وقتی لایه رنگ ها روی هم می آیند، تدریجا شیارهای سطح کاغذ نیز رنگ می گیرند. اگر سطح کار با تیغ تراشیده شود، نخستین لایه رنگ خود را می نمایاند.

 

تلفیق پاستل روغنی و آبرنگ

بر مبنای اصل مومِ عایق (خاصیت نفوذ ناپذیری موم در برابر آب) می توان پاستل روغنی را توأم با آبرنگ به کار برد و جلوه های بافتی جالب پدید آورد.

در تمرین های زیر، پنج روش تلفیق این دو ماده را ملاحظه می کنید. در تمام موارد، ابتدا پاستل روغنی و بعد آبرنگ به کار رفته، و پس از خشک شدن آبرنگ، سطح پاستل خراشیده شده است.

 

تلقیق پاستل روغنی و رنگ آکریلیک

خاصیت نفوذناپذیری موم در برابر آب امکان تلفیق رسانه های مختلف (پاستل روغنی، آبرنگ و رنگ آکریلیک) را فراهم می کند.




طبقه بندی: شناخت ابزار،
برچسب ها: اسلوب خراش، تلفیق پاستل روغنی...،

تاریخ : دوشنبه 27 مرداد 1393 | 10:20 ق.ظ | نویسنده : نگارین | نظرات

  • کوه
  • شلوغ
  • فروش بک لینک
  • وی جی وای ام

  • IranSkin go Up
    Online User