تبلیغات

ایران اسکین

[cb:post_title] رنگین هنر - آموزش کاریکاتور 6

حالات چهره

همانطور که در مبحث احساسات و درونیات به حالات و تغییرات چهره پرداختیم. دنباله مبحث را در این بخش با عنوان حالات چهره و تأثیر شناخت آنها بر کاریکاتور چهره ادامه می دهیم.

همانطور که آگاهید یکی از مهمترین مباحث در کاریکاتور چهره بیان احساسات و درونیات سوژه که یکی از عوامل بیان کننده مهم این مورد حالات فیزیکی چهره است. برای شناخت این حالات بهتر است ابتدا عضلات و عمکرد و حالتهای ایجاد شده از عملکردها را مورد بررسی قرار بدهیم. فرمهای صورت نیز مانند تمامی موارد دیگر دستخوش اغراق قرار می گیرد و ما باید از آنها شناخت کافی و کامل داشته باشیم. افراد مختلف با شخصیتهای گوناگون قطعا حالات متفاوت و خاص خود را دارند. ژستهای خاص در انسان بیانگر نوع شخصیت و رفتارهای اوست. ژستهای خاص در انسان بیانگر نوع شخصیت و رفتارهای اوست. این مورد برای بیان خصوصیات درونی سوژه کمک بسیار مناسبی برای کاریکاتوریست است. در ضمن از فرمهای خاص چهره سوژه های مختلف می توان برای شبیه شدن بیشتر کاریکاتور به آن استفاده کرد. زیرا همانطور که گفته شد هر انسان فرمهای خاص چهره خود را دارد.

 


حالت بدن

فرمها و حالتهای مختلف بدن می تواند برای بهتر شدن کاریکاتور به ما کمک کند. انسانهای خاص با توجه به نوع ارتباطات و زمینه های کاری متفاوت و حتی شخصیتهای مختلف حالتهای بدنی خاص خود را دارند.

این نوع فرمها نیز مانند موارد قبلی به بیان درونیات و رسیدن به شخصیت سوژه کمک قابل توجهی به ما می کنند. در این مورد هم نیاز به شناخت کامل، ریشه ای و اساسی از اسکلت بندی و آناتومی بدن انسان است.

اغراق در اندام نیز مانند دفرمه کردن چهره قوانین خاص خود را دارد و دفرمه کردن کمک زیادی به بهتر نشان دادن اغراقهای چهره و در مجموع حالتهای سوژه کاریکاتوره می نماید.

  استفاده مناسب اسکوسیزی از فیزیک رابرت دنیرو در فیلم راننده تاکسی از نکات مثبت کارگردانی این فیلم است که طراح هم آن را سوژه قرار داده است.

 

  اغراقهای بسیار ملایم در خدمت بیان وضعیت بدن چاپلین در فیلم جویندگان طلا

 


عناصر کمک کننده به کار

تعداد زیادی از کاریکاتوریستهای چهره از لوازم، ابزار و کلا عناصری که به نحوی به کارشان کمک می کند استفاده می کنند. این عناصر می توانند هر چیزی که به بیان بصری، قوام و قوت کاریکاتور کم

کمک کند باشد. لباسها، ابزار کار، وسایل اطراف و هر چیز  که به سوژه مربوط می شود به نوعی به بیان درونیات و شباهت کار به سوژه مربوط می شود به نوعی به بیان درونیات و شباهت کار می افزاید. اما استفاده از عناصر اطراف سوژه بهتر است با شناخت کامل و در جای خود صورت می گیرد تا اثر عمیق تری داشته باشد.

بیشتر اوقات از عناصر اطراف سوژه برای بیان موضوعی خاص استفاده می شود و شاید بتوان گفت معمولا برای بیان موضوعی خاص بهترین و راحت ترین راه استفاده از مواردی به جز خود چهره سوژه می باشد.

البته هماهنگی و هم خوانی این عناصر با کل  کار بسیار مهم است و به عبارت دیگر نباید از کار جدا باشند. چون معمولا عنصری که به کادر اضافه می شود به تشخیص کاریکاتوریست بوده و در عکسهایی که از روی آنها کار شده وجود نداشته و کاریکاتوریست از منابع دیگر به کار می افزاید بنابراین در این مورد باید دقت فراوان شود که عناصر کمک کننده درست و اصولی در کار جای گیرند.

استفاده از موارد جانبی در کاریکاتور چهره حتما باید همراه با دلیلی منطقی و صحیح باشد در غیر این صورت استفاده از آنها بی معنی بوده و از ارزشهای کار کاسته می شود. برای اینکه در استفاده از عناصر مرتبط با سوژه موفق تر باشیم بهتر است در مورد سوژه مطالعه و بررسی دقیق داشته باشیم. این تحقیق به ما کمک می کند تا در به کارگیری هر عنصری در کار دقیق تر و منظم تر عمل نمائیم البته استفاده از عناصر کمک کننده به کاریکاتور حتما امری الزامی و ضروری نیست، بلکه در جای خود و بنا به تشخیص کاریکاتوریست و برای بهتر شدن کاریکاتور به کار می رود.


نقش رنگ در کاریکاتور

یکی از کاربردی ترین عناصر در هنرهای تصویری رنگ است. رنگ یکی از مهمترین عوامل برای بیان احساسات و روحیات هنرمند است. حتی در بعضی از سبکهای نقاشی صرفا بوسیله رنگ و بدون در نظر گرفتن فرمی خاص، و نقاش تنها بوسیله رنگ ایجاد فرم کرده و به بیان درونیات خود می  پردازد پس رنگ حتما در کامل تر شدن یک اثر هنری نقش مثبتی دارد. هنر کاریکاتور نیز مسلما از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهمترین نقشهای رنگ در کاریکاتور چهره قابل باور کردن کاریکاتوراست. کاریکاتور چهره به علت دفرمه های زیاد تا حدی از قابل قبول اثر می کاهد و در این بین یکی از عواملی که به باور پذیری اثر کمک می کند رنگ است همچنین می توان از رنگ برای بیان احساسات، حالات و روحیات سوژه استفاده کرد و نیز جذابیت و زیبایی اثر را افزایش داد. نتیجه آنکه از لحاظ زیبایی شناسی نیز تأثیر زیادی بر کاریکاتور چهره دارد و در نهایت از رنگ می توان در خلق آثار متنوع استفاده کرد. آگاهی از قواعد و قوانین رنگشناسی بسیار مهم است. شناخت از رنگها به ما کمک می کند تا در به کار بردن آنها موفق تر باشیم. آگاهی از ماهیت و فیزیک رنگها، تضادها، ترکیب بندی ها، پرسپکتیو رنگ و اطلاعات کلاسه شده مربوط به رنگ در استفاده صحیح و بهتر از آن به ما کمک شایانی می کند.

 

ابزار و تکنیکهای اجرایی در کاریکاتور

فراوانی ابزارهای نقاشی باعث ایجاد تکنیکهای بسیار زیاد و متنوعی شده است. هیچ گاه نمی توان تکنیک اجرایی خاصی را برای کاریکاتور یا هر رشته هنری دیگر قائل شد. البته در مواردی به علت ماهیت ابزار در اجراهای خاص بیشتر از آن استفاده می شود. مثلا گواش بیشتر برای ایجاد سطوح تخت و مرزدار استفاده می گردد زیرا ماهیت این ابزار به گونه ای است که قابلیت ایجاد تونالیته بدون مرز را ندارد و برای ساخت و سازهای ظریف ابزار بهتری از گواش وجود ندارد.پس همانطور که گفته شد محدودیتی برای استفاده از ابزار در کاریکاتور وجود ندارد. البته بسیاری از کاریکاتوریستهای دنیا به علت کاربردی بودن کاریکاتور بیشتر از ابزار ساده و در دسترس استفاده می کنند. مثلا بیشتر کاریکاتوریست ها از راپید، قلم فلزی گواش و آبرنگ برای اجرای کارهای خود استفاده می کنند و معمولا کمتر دیده می شود که ابزار تکنیکی تر مثل رنگ روغن، مداد رنگ، اکلین، آکریلیک، آرتیزان یا... را برای کار را انتخاب نمایند. دلیل اصلی آن جایگاه اصلی کاریکاتور یعنی مطبوعات است. (که قبلا گفته شد) اما در کاریکاتور چهره و در بحث این کتاب ما بهترین عامل برای استفاده  از ابزار، لزوم کاربرد آن و کمک به کلیت کار کاریکاتور ما می باشد. یعنی از هر تکنیک و ابزار بنا به فیزیک آن و اثری که بر روی کار ما می گذارد در جای خود استفاده می کنیم. ابزارهای مختلف با فیزیک های متفاوت آن و اثری که بر روی کار ما می گذارد در جای خود استفاده می کنیم. ابزارهای مختلف با فیزیک ها متفاوت اثرهای متنوعی را ایجاد می کنند. بوسیله تحقیق و مطالعه در ابزارهای مختلف می توانیم به شناخت بیشتری از آنها برسیم و این شناخت باعث می شود که با آگاهی از هر ابزار آن را در جای خود و با دلیل به کار ببریم. البته این مورد ناگفته نماند که بیشتر کاریکاتوریست های بزرگ دنیا که کاریکاتور چهره را بسیار تکنیکی اجرا می نمایند از یک ابزار خاص در یک کار استفاده نمی کنند بلکه معمولا چندین ابزار مختلف را برای ایجاد بافتهای مختلف در کارهای خود به کار می برند.

به علت تعداد بسیار زیاد ابزارها و تکنیکهای اجرایی تنها به بحث و بررسی ابزار مهم تر و در دسترس تر می پردازیم که البته این تکینکها و ابزارهایشان به قدری گسترده هستند که هر کدام می توانند چندین کتاب را به خود اختصاص دهند و همانطور که در قبلا گفته شد به علت تخصصی بودن هر کدام از این تکنیکها حتما باید آنها را با حضور در کلاسهای آموزشی و با راهنمایی های استاد تجربه کرد.




طبقه بندی: آموزش،
برچسب ها: منابع دیگر، عناصر اطراف سوژه،

تاریخ : پنجشنبه 13 شهریور 1393 | 08:01 ب.ظ | نویسنده : نگارین | نظرات

  • کوه
  • شلوغ
  • فروش بک لینک
  • وی جی وای ام

  • IranSkin go Up
    Online User